Psychologische vraagprijs is niet verstandig!

Hoe bepalen wij een vraagprijs van een woning? Gaan we voor ronde cijfers of kiest u liever met een psychologische prijs? Omdat dit een positieve invloed op de verkoopkansen heeft? Funda deed recentelijk een uitgebreid onderzoek naar psychologische prijzen en komt tot een (voor vele makelaars) verrassende conclusie. Wij hanteren al jaren ronde prijzen en vertellen hier u graag waarom funda onze mening deelt.

In de retailbranch gebruikt men psychologische prijszetting. Probeer in de supermarkt maar eens een product te vinden dat niet eindigt op ,89 ,95 of ,99. Dit werkt zo goed omdat u van links naar rechts leest. Het blijkt dat ons brein het eerste getal van de prijs beter in zich opneemt, zogenaamd ‘linkerzijde oriëntatie’. Meestal registreren we de cijfers achter de komma niet eens. Normaal gesproken beschouwen we € 29,95 als een veel betere deal dan € 30,00.


Maar werkt deze theorie eigenlijk ook bij duurdere producten? Helemaal niet! Deze psychologische prijzen gaan alleen op voor goedkopere producten, waar men vaak geneigd is een impuls aankoop te maken. Dat blijkt onder meer uit onderzoek van Robert Schindler. Volgens de hoogleraar Marketing vergelijkt de mens exacte bedragen met een lagere prijs en ook mindere kwaliteit. Dat is volgens hem de reden dat je bij luxe artikelen afgeronde prijzen ziet. Wanneer een product duurder is, is men erop gebrand vérder te kijken dan dat eerste cijfer.

 





Verstandig of niet?
Maar hoe zit dat dan in de vastgoedwereld? Heeft het zin om een woning van € 300.000,- te prijzen als € 295.000,-? Enerzijds lijkt dit een geen slimme zet. Omdat funda in de zoekresultaten afrondt, verschijnt een psychologisch geprijsd object zowel in de zoekresultaten van een zoeker die tót € 300.000,- zoekt en vanáf € 300.000,-. 

Maar dat betekent niet dat er 2 keer zo veel kijkers op de woning reageren. Funda heeft recent onderzoek gedaan naar de psychologisch prijsstelling van woningen op basis van 84.000 koopwoningen die in het eerste kwartaal van 2019 verkocht zijn. Hij bestempelde woningen als psychologisch geprijsd wanneer ze minimaal aan één van deze drie voorwaarden voldeden: wanneer de laatste 3 cijfers van de prijs geen 0-en zijn, wanneer het 3e cijfer een negen is, wanneer het 2e en 3e cijfer samen hoger is dan 94.


Slim prijzen verkoopt beter
Uit het eerdere onderzoek blijkt dat bijna 42% van de woningen op funda psychologisch geprijsd zijn. Deze woningen hebben vervolgens gemiddeld 15% minder paginaweergaven en gemiddeld 20% minder bezichtigingsaanvragen dan wanneer er gekozen wordt voor een ronde prijsstelling. Daarmee lijkt het dat het psychologisch prijzen van objecten op funda een negatief effect heeft. 

Twijfelt u of u een woning voor € 295.000,- of € 300.000,- in de markt moet zetten? Bij Hypodomus makelaars in Eindhoven werken wij al jaren met ronde bedragen. Wilt u meer weten over onze slimme oplossingen voor verkoop of aankoop van uw woning neem dan contact met ons op.




 
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring